استفاده حداکثری از ظرفیت صنایع فرهنگی و خلاق کشور؛ سهم صادرات محصولات بومی بالا می‌رود

یکی از اقدامات مهم حوزه صنایع خلاق و فرهنگی را باید ابلاغ «سند ملی توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم» در تابستان 1400 بدانیم.

صنایع خلاق، محصولات فرهنگی و فناوری‌های نرم ظرفیت زیادی برای اشتغال‌زایی و ثروت‌افزایی دارند. در همین راستا ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق معاونت علمی و فناوری حمایتی ویژه از راه اندازی شرکت های خلاق کرد. تدوین «سند ملی توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم» نیز یکی از اقدامات این ستاد است.

این سند دستیابی به نظام نوآوری کارآمد صنایع فرهنگی کشور و ارتقای کمی و کیفی محصولات و صنایع فرهنگی بومی را یکی از اهداف خود قرار داده است تا به زودی شاهد تولید و صادرات روز افزون صنایع فرهنگی ایران باشیم.

صنایع خلاق و محصولات فرهنگی و فناوری های نرم با قابلیت تولید 2هزار و 250 میلیارد دلار ارزش اقتصادی و اشتغالزایی 30 میلیونی روز به روز مورد توجه کشورهای بسیاری قرار می گیرد. ایران نیز با داشتن فرهنگ غنی و تمدن چند هزار ساله باید زمینه ساز توسعه این فناوری ها باشد تا از توان و ظرفیت نیروی انسانی خلاق بهره لازم را ببریم.

 

سند چه چشم اندازی دارد

در این سند چشم انداز حوزه فناوری های نرم و فرهنگی در افق 1404 آمده است. چشم اندازی که نشان می دهد تا 4 سال آینده باید توانمند در تولید و ارائه محصولات و خدمات برگرفته شده از فرهنگ بومی اسلامی-ایرانی و انقلابی، تعالی بخش، تمدن ساز، گفتمان ساز، برخوردار از مشارکت مردمی باشیم. همچنین در سند بر پیشتازی کشور برای این حوزه در منطقه تاکید شده است.

همچنین فناوری‌های نرم و فرهنگی ایران در افق چشم انداز از ویژگی‌هایی مانند پیشران در توسعه قدرت نرم، اقتصاد ملی و مقاومتی، درون زایی و برون گرایی برخوردار هستند.

گسترش نفوذ فرهنگی و تقویت جایگاه کشور در عرصه های بین المللی، حراست از هویت ملی، توسعه اجتماعی و ترویج سبک زندگی اسلامی و ایرانی، افزایش سطح دسترسی مردم به خدمات و محصولات فرهنگی بومی تنها بخش کوچکی از آثار توسعه فناوری های فرهنگی و نرم در کشور است.

 

اهداف سند چیست

این سند اهداف کلان، کمی و کیفی را دنبال می‌کند. دستیابی به نظام نوآوری و کارآمد صنایع فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و ارتقای کمی و کیفی تولید و مصرف محصولات فرهنگی بومی نخستین هدف کلان این سند است. همچنین هدف کلان دیگری با عنوان دستیابی به الگوی کارآمد کاربرد فناوری های نرم با تاکید بر حوزه های  علوم انسانی، اسلامی و اجتماعی در راستای ارتقای سبک زندگی اسلامی و ایرانی و انقلابی در جامعه در سند در نظر گرفته شده است.

البته می توان به اهداف کمی و کیفی همچون افزایش تولید محصولات فرهنگی دانش بنیان و دانش فنی و فناوری های مربوطه، بهبود فضای کسب و کار، رشد نوآوری های اجتماعی، کسب سهم 2 درصد بازار سینمای جهان، کسب حداقل رتبه چهارم گردشگری در منطقه و جذب 20 میلیون گردشگر، ایجاد حداقل 5 نمانام معتبر جهانی در این حوزه و رسیدن به سهم 30 درصدی بازی های دیجیتال از بازار کشور اشاره کرد.

 

مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

#

 

//isti.ir/Z49r