نمایشگاه تخصصی سبک زندگی الگونما؛
کرمی: نهادسازی در حوزه صنایع خلاق را با جدیت دنبال میکنیم
نمایشگاه تخصصی الگونما با هدف بررسی تخصصی سبک زندگی و صنایع فرهنگی نسل آینده ایران، این روزها در حال برگزاری است.
از جمله مهمترین محورهای این نمایشگاه میتوان به تشریح اهمیت و نقش صنایع فرهنگی و سبک زندگی کودک و نوجوان در ایران، تشریح وضعیت کاراکترسازی و الگوسازی در ایران و جهان و تاثیرات آن در سبک زندگی و اعتقادات و نمایش محصولات موجود در بازار ایران و جهان اشاره دارد.
پرویز کرمی مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، ضمن بازدید از این نمایشگاه با بیان اینکه این حرکت، گام فرهنگساز درخوری است، گفت: اینکه وقتی فرد وارد این نمایشگاه میشود، با وضعیت، چگونگی و آسیبشناسی موضوع مواجه میشود، حرکت فرهنگساز و آگاهکننده بسیار خوبی است. هشداری است نسبت به وضعیت کنونی صنایع فرهنگی حوزه کودک و نوجوان، که به صورت ناهنجار در بازار کشور ما رها شده است.
حضور پررنگ محصولات خارجی
کرمی، با بیان اینکه متاسفانه نتوانستیم آنگونه که باید هم در حوزه تولید محتوا و کاراکترهای ایرانی و محصولات ایران ساخت کار در خوری در کشور داشته باشیم کودکان و خانواده ها لاجرم به سمت محصولات خارجی در کنار کاراکترهای عمدتا غربی سوق داده میشوند سواد رسانهای و فرهنگی خانوادهها در آن حد نیست که به کاهش این آسیبها کمک کند، گفت: هر خانواده با خرید هر اسباببازی، عروسک، نوشتافزار و ابزار فرهنگی که به نوعی وامدار شخصیتهای غربی است، فرزندش را ترغیب میکند که با آن شخصیت غربی از کودکی انس بگیرد و رشد کند؛ این شخصیتها وکاراکترها از کودکی با نوجوانان ایرانی همراه می شوند میشناسند و در فیلم، انیمیشن و فضای مجازی و بازی دنبال میکنند.
وی ادامه داد: با این اتفاق، ما کودک و نوجوان خودمان را از اسطوره ها، قهرمانان وشخصیت های علمی، دینی، فرهنگی و اجتماعی خودمان روز به روز دور تر و بیگانهتر میکنیم و نتیجه این میشود که کاراکترهای بیگانه و عمدتا غربی آشناتر و محبوبتر در نظر کودک جلوه گری میکنند.
دبیر ستاد توسعه فناوریهای نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری با تقدیر از اینکه در این نمایشگاه، یک شناسایی وضعیت محیط و ارائه راهکار هم انجام گرفته که کار بسیار خوبی است، گفت: بزرگترین مشکلی که الان وجود دارد و با آن مواجه بوده و تلاش میکنیم که رفع کنیم، عدموجود نهادهای منسجم و ساختارمند در این حوزه است. نهادسازی در بخش خصوصی یکی از کارهایی است که مشغول به انجام رساندن آن هستیم.
خانههای خلاق و نوآوری به عنوان پلتفرم اصلی
رئیس ستاد اجرایی سازی سند توسعه ملی فناوری های نرم و فرهنگی با اعلام اینکه خوشبختانه این سند، در سال جاری مصوب و ابلاغ شد و اجراییسازی سند را شروع کردهایم، گفت: حدود ۲۲ نهاد در این سند احصاء شدند که باید اهداف و راهبردهای مدنظر سند را با همافزایی محقق کنند . برای این این کار می بایست از توان بخش خصوصی نهایت بهره را برد؛ نهادسازی، عامل اصلی اجرایی سازی این مهم هست که باید سریعتر شکل بگیرد، خانههای خلاق و نوآوری را در این حوزه به عنوان یک پلتفرم مادر عرضه کردیم.
دفاع فعال در کنار کسب و کار
دبیر ستاد فناوریهای نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری با بیان اینکه ما تلاش میکنیم در دل خانههای خلاق و نوآوری، شرکتهای خلاق حوزه صنایع فرهنگی و خلاق را رشد و آموزش دهیم تا به جامعه بیایند، گفت: یادمان باشد، تا این موضوعات، به شکل اقتصادی درنیامده و کسب و کار نشود، نمیتوانیم بگوئیم موفق هستیم.
کرمی ادامه داد: ما در حوزه صنایع فرهنگی که اشتغال و گردش مالی خوبی به همراه دارد میتوانیم دفاع فرهنگی فعالی نیز داشته باشیم، در کنار در اختیار گرفتن بازار اقتصادی این حوزه می توانیم در معرفی اسطوره ها قهرمانان و شخصیت های علمی فرهنگی دینی و اجتماعی خود کار درخور و بهتری را در کشور و حوزه تمدنی همسایگان هم داشته باشیم و فرهنگ و تمدن ایرانی-اسلامی را بهتر معرفی کنیم.
مقابله ایجابی
مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در ادامه به بیان راهکار پرداخت و افزود: راه مقابله با این شرایط، همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند، ایجابی است. یعنی اینطور نیست که فضای مجازی، بخش نوشتافزار، بخش اسباببازی و عروسک و ... را رها کنیم. امیدوارم با شکلگیری بیش از پیش شرکتهای خلاق در حوزه صنایع فرهنگی و خلاق و در کنار خانههای خلاق و نوآوری، بتوانیم این نهادسازی را با جدیت دنبال کنیم. دوستان ما در مجمع نوشت افزار ایران ساخت حرکت خوبی را از سال ۹۲ اغاز کرده اند و شاهد موفقیت های آن هستم و در بسیاری از این پروژهها مشارکت داشتهام.
کرمی به اهمیت کار زیرساختی برای کودکان ونوجوانان نیز اشاره کرد و گفت: اگر میخواهیم در آینده، ایران مقتدر و قدرتمندی داشته باشیم، باید کار فرهنگسازی را از دوران کودکی ونوجوانی اغاز کنیم.
در ادامه این مراسم، سعید حسینی دبیر این نمایشگاه و محمد یقینی دبیر مجمع نوشت افزار ایرانی در ادامه اهداف و فعالیت نمایشگاه را ارئه کردند.
این نمایشگاه که به معرفی محبوبترین و پرمصرفترین شخصیتها در ایران و پیمایشهای مرتبط با آن پرداخته و به طراحی و ترسیم مسیر پیشرو در نقش صنایع فرهنگی و سبک زندگی بومی در ایران میپردازد، از ۲۸ دی ماه آغاز شده است و تا ۱۱ بهمن ادامه دارد.
علاقمندان میتوانند برای بازدید از این نمایشگاه، از ساعت ۸ لغایت ۲۰ تاریخ اعلام شده، به خیابان شهیدمصطفی خمینی، کوچه شهید صیرفیپور، مجتمع فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی مراجعه کنند.