بررسی راهکارهای آموزش‌های رسمی و تخصصی در صنعت بازی‌های ویدئویی

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، جلسه کارگروه تخصصی آموزش از کمیته فکری صنعت بازی‌های ویدئویی در تاریخ 17/03/95 در محل مرکز همکاری‌های فناوری و نوآوری ریاست جمهوری برگزار گردید.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، جلسه کارگروه تخصصی آموزش از کمیته فکری صنعت بازی‌های ویدئویی در تاریخ 17/03/95 در محل مرکز همکاری‌های فناوری و نوآوری ریاست جمهوری برگزار گردید.

از آنجا که یکی از نیازمندی‌های اصلی در صنعت بازی‌های ویدئویی، توسعه آموزش نیروی انسانی است. در این خصوص، با توسعه آموزش‌های رسمی این امکان فراهم می‌گردد که جریان ثابتی از تامین نیروی انسانی آکادمیک و تحصیل کرده برای صنعت و شرکت‌های بازی‌ساز بوجود آید. از سوی دیگر، به دلیل آنکه نیازمندی‌های صنعت بازی‌های ویدئویی برای تولید محصولات کیفی به تناسب پیشرفت فناوری تغییر پیدا می‌کند، از اینرو لازم است تا ساختار مناسبی برای توسعه آموزش‌های تخصصی و مهارتی برای نیروی انسانی صنعت نیز بوجود آید. بر همین اساس، راهکارهای توسعه آموزش‌های رسمی و تخصصی در کارگروه تخصصی آموزش کمیته فکری صنعت بازی ارائه شد و موارد ذیل  مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت:

1-     معرفی ساختار آموزش رسمی و چگونگی ارائه آن در حوزه بازی‌های ویدئویی در تعدادی از دانشگاه‌های معتبر خارجی،

2-     معرفی ساختار آموزش تخصصی و مهارتی در حوزه بازی‌های ویدئویی که توسط برخی موسسات آموزشی بین المللی ارائه می‌شود.

3-     معرفی طرح پیشنهادی از رشته بازی‌های ویدئویی و گرایش‌های آن

4-     معرفی طرح پیشنهادی برای چگونگی نیازسنجی و برگزاری دوره‌های آموزش تخصصی

مبتنی بر مباحث صورت گرفته، موارد ذیل نیز مورد تاکید قرار گرفت:

1-     توجه به راه‌اندازی یک رشته دانشگاهی با نام بازی‌های ویدئویی که در ذیل خود گرایش‌های طراحی، هنری، برنامه‌نویسی، تهیه، مطالعات بازی و ایندی (INDIE) را داشته باشد.

2-     مقطع تحصیلی مناسب برای این رشته، کارشناسی است و در برخی گرایش‌ها مثل طراحی، برنامه نویسی و مطالعات بازی، گرایش کارشناسی ارشد نیز می‌تواند مورد توجه باشد.

3-     به منظور ایجاد شرایطی برای تربیت پایدار نیروی انسانی، لازم است این رشته با مشارکت دانشگاه‌های معتبر فنی تهران تشکیل گردد.

4-     با توجه به اینکه عملا فارغ التحصیلان این رشته می‌بایست در صنعت مشغول فعالیت شوند، بنابراین مقتضی است همکاری بازی‌سازها در توسعه این رشته نیز مورد توجه قرار گیرد تا از طریق تعریف پروژه‌های کاربردی، عملا آموزش به صورت عملی و پروژه محور انجام می‌شود.

5-     مهم‌ترین مساله در ایجاد رشته جدید، توجه به تامین اساتید رشته است که همکاری بین المللی با دانشگاه‌های معتبر خارجی، می‌تواند به عنوان یک راه حل مقطعی مورد توجه قرار گیرد.

6-      با وجود این، شاید مناسب باشد با ارائه یک مقطع کارشناسی ارشد برای نیروی انسانی با تجربه در صنعت، از ظرفیت نیروی انسانی مجرب موجود در صنعت به عنوان مدرس دروس رشته استفاده کرد. در همین مسیر، برگزاری دوره‌های آموزش آنلاین بین المللی برای نیروی انسانی باتجربه صنعت، می‌تواند به عنوان یک راه حل مورد توجه قرار گیرد.

7-     در خصوص برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی، لازم است تا مکانیسم نیازسنجی صنعت مورد توجه قرار گیرد. به عنوان یک راه حل مقطعی، برگزاری دوره‌های آموزش تخصصی توسط موسسات آموزشی بین المللی مشروط به نیازسنجی موسسات بین المللی از صنعت بازی می‌تواند مورد توجه باشد.

 

شایان ذکر است، مبتنی بر نتایج بدست آمده و بررسی فرصت‌های همکاری بین المللی به خصوص در همکاری با صنعت بازی‌های ویدئویی کره جنوبی، پی‌گیری‌های لازم در جهت توسعه آموزش در صنعت بازی‌های ویدئویی انجام خواهد پذیرفت.

 

تصاویر

نظرات شما
آدرس : تهران، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی، کوچه لادن، پلاک 20
تلفن : 83530-021
ایمیل : pr@isti.ir
//isti.ir/ZwMa
ستاد توسعه فناوری های فرهنگی و نرم

معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان

ستاد توسعه فناوری های فرهنگی و نرم