پژوهشگاه نتایج پژوهش هایش را به جامعه معرفی می کند

معاونت اداری مالی و توسعه مدیریت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به راه اندازی مرکز نوآوری پژوهشگاه بر ضرورت معرفی نتایج پژوهش ها به جامعه تأکید کرد .

معاونت اداری مالی و توسعه مدیریت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به راه اندازی مرکز نوآوری پژوهشگاه بر ضرورت معرفی نتایج پژوهش ها به جامعه تأکید کرد .


به گزارش روابط عمومی پزوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، عبدالکریم شادمهر امروز "چهارشنبه "در سخنانی در نشست "هم اندیشی پیرامون اکوسیستم دانش بنیان میراث فرهنگی و گردشری بااشاره به شروع تدوین سند راهبردی پژوهشگاه از سه سال پیش  تصریح کرد : در قالب این سند سعی شده هویت و رسالت پژوهشگاه بازنگری شود .
وی با بیان اینکه این سند مادام العمر نیست و به گذر زمان باید به روز شود افزود :حتی افرادی که در تهیه این سند همکاری کرده اند نیز نقد ها و پیشنهاداتی بر آن دارند و باید در فرصتی مناسب طی جلساتی بازنگری ها یی در آن صورت گیرد .
شادمهر با اشاره به رسالتی که دراین سند بر عهده پژوهشگاه گذاشته شده تصریح کرد :پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری باید علاوه بر پژوهش هایی که در حوزه میراث فرهنگی در مرز دانش و کاربست انجام می دهد نگاهی نیز به بیرون نیز داشته باشد و  نتایج پژوهش هایش که می تواند در جامعه کاربست  داشته باشد را معرفی کند .
او با بیان اینکه واژه کاربست را بومی کرده ایم و اعتقادی به تجاری سازی نداریم گفت :اعتقادمان بر این است که وظیفه حفظ و معرفی  آنچه از پیشینه به ما رسیده و در مورد آن پژوهش می کنیم  را بر عهده داریم از این رو در معرفی آن بحث ترویج نیز مطرح می شود که  نحوه کاربست آن مشکلات امروز جامعه و برنامه های آتی را تحت الشعاع قرار می دهد .
شادمهر اضافه کرد :از این منظر  سه سال پیش جلساتی در معاونت پژوهشی پژوهشگاه برگزار شد تا  از خروجی آنها شرکت های دانش بنیاد را با رویکردی که سند راهبردی  می گوید ارایه دهیم که موفق نشدیم .
او  گفت :بر خلاف سایر مراکز که تنها سند را می نویسند اجرای آن نیز به عهده پژوهشگاه گذاشته شد و شرایطی پیش آمد تا با همکاری دوستان مرکز نوآوری راه اندازی شود تا بتوانیم زمینه کاربست تلاش ها ی همکاران را فراهم آوریم .
                                                                                                اشتغال افراد نخبه سخت تر از افراد بی سواد
مهدی الیاسی، معاون سیاستگذاری و ارزیابی راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به این که سرمایه نرم افزاری برخلاف سرمایه سخت افزاری رو به رونق است، گفت: ما در بخش فناوری های نوظهور در دنیا خیلی عقب نیستیم اما این که چقدر بتوانیم از این بخش درست استفاده کرده و در زمینه اقتصادی اجتماعی کشور تاثیر مساله اصلی ماست.
 او افزود: از اوایل دهه 80 بحث پژوهش در کشور جدی شد و انواع پژوهشگاه ها ایجاد شدند این در حالی است که با گسترش پژوهش در کشور نگرانی در مورد اثربخشی آن افزایش پیدا کرد.
این مقام مسئول  با اشاره به رتبه خوب ایران در شاخص آموزش عالی از نظر حجم دانشگاهی ها و افرادی که در رشته های علمی کار می کنند، گفت: همین موضوع وقتی نگرانی بهره برداری از آن مطرح می شود، می تواند به یک چالش تبدیل شود چرا که اشتغال افراد نخبه بسیار سخت تر از اشتغال افراد بی سواد است و امروز اشتغال زایی افراد تحصیل کرده یکی از چالش های پیشروی ماست.
به گفته الیاسی توجه خیلی جدی به پژوهش و آموزش در سال های اخیر، به مهمترین دغدغه برای اثربخشی آنها تبدیل شده است.
وی با بیان این که راه حل این چالش در اکوسیستم نوآوری است، گفت: وقتی هر دانشی در هر حوزه ای به نحوی در زندگی روزمره مورد استفاده قرار بگیرد؛ به نوآوری تبدیل می شود.
او در ادامه ضمن تعریف اختراع و نوآوری گفت: ما نیاز به اکوسیستمی برای نوآوری داریم تا بتوانیم مسایل اقتصادی و اجتماعی را با راه حل های دانشی به معنای گسترده حل کنیم.
                                                                                                     شرکت ها بازیگر اکوسیستم نو آوری
الیاسی با اشاره به این که در بخش خدمات  اکوسیستم نوآوری اتفاق افتاده است،  گفت: بازیگر اکوسیستم نوآوری، شرکت ها هستند.
وی با بیان این که امروزه تغییر و تحولات در دنیا به وسیله شرکت ها انجام می شوند، گفت: همه دارایی ها، نخبگان، اسناد پژوهشی و سرمایه های فرهنگی زمانی به نوآوری می رسد که درآن شرکت متولد شود چون شرکت عمل گرا و با انگیزه است.
او افزود: شرکت ها توان نو شدن دارند و می توانند افراد و سرمایه خود را تغییر دهند .
الیاسی در ادامه در توضیح شرکتهای استارتاپی گفت: این شرکت ها در فضای خلاقیت بوده و قواعد بازی موجود را ویران می کنند و شرکت های نوآوری محسوب می شوند.
به گفته الیاسی، از سال 1990 تاکنون هیچ بنگاه بزرگی شکل نگرفته است مگر این که استارتاپی باشد.
معاون سیاستگذاری و ارزیابی راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: در اکوسیستم استارتاپی، سرمایه دانشی، انباشت فرهنگی و نخبگی جمع شده و به یکسری شرکت های نوپا تبدیل می شود که امکان تحول و تغییر را فراهم می کنند.
او در توضیح ویژگی بنیانگذاران شرکت های را استارتاپی گفت: این افراد با انگیزه ای یک مساله اجتماعی را درک و آن را به ایده و سپس شرکت و یک موضوع قابل سرمایه گذاری تبدیل کرده اند.
او افزود: در مبحث اکوسیستم نوآوری ما با دوگانه مساله اجتماعی و راه حل که ایده یک تیم خلاق است، روبرو هستیم، ایده ای که در بستر یک شرکت فعالیت کرده و مشکل و مساله ای را برطرف می کند.
الیاسی تاکید کرد: عامل اصلی بازی تحول اجتماعی و اقتصادی شرکت های استارتاپی هستند و در معاونت علمی و فناوری تلاش می کنیم اثربخشی سرمایه های خوبمان را با کمک جریان استارتاپی ارتقا دهیم و می خواهیم پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری نقطه آغاز این راه در کشور باشد.
                                                                                                           ضرورت توجه ویژه به حوزه صنایع خلاق و فرهنگی
در ادامه نشست سجاد نیری، دبیر ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره کوتاهی به تاریخچه شکل گیری این ستاد گفت: ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز نخستین ستادی بود که تلاش کرد در حوزه فرهنگ، هنر و علوم انسانی گام بردارد.
او مخاطب و محل اثر حوزه فناوری نرم را انسان دانست.
وی در تعریف شرکت خلاق، گفت: شرکت های  خلاق، موسسه های نوآور با عمر کمتر از پنج سال که در صنایع خلاق و فرهنگی مشغول به فعالیت هستند یا الگوی های نوین کسب و کار را با ارایه محصولات و خدمات خود به کار گرفته اند.
نیری حدود 20 درصد مشاغلی که در دنیا در حال تولید هستند را مشاغل صنایع خلاق عنوان کرد و گفت: 20 درصد از درآمد دنیا نیز از همین حوزه است بنابراین این حوزه می تواند برای همه کشورها بسیار استراتژیک باشد.
به گفته وی، صنایع خلاق، فعالیت های اقتصادی هستند که ریشه در خلاقیت، مهارت، استعداد و میراث فرهنگی داشته و پتانسیل مناسبی برای ایجاد شغل و ثروت از طریق تولید و بهره برداری از دارایی های فکری هستند.
او در ادامه از معماری، صنایع دستی و هنرهای تجسمی، صنایع دیداری و شنیداری، موزه گالری و کتابخانه، اسباب بازی و سرگرمی، گردشگری و میراث فرهنگی به عنوان تعدادی از صنایع خلاق و فرهنگی نام برد.
وی با تاکید بر این که کشور باید توجه ویژه ای به حوزه صنایع خلاق و فرهنگی داشته باشد، از تدوین برنامه حمایت از توسعه شرکت های خلاق خبر داد.
نیری، توسعه زیست بوم نوآوری و کارآفرینی در کشور و ارتقای سهم شرکت های خلاق در اقتصاد و همچنین تقویت صادرات و همکاری های بین المللی در حوزه صنایع خلاق و فرهنگی و کسب و کارهای نوآورانه را از اهداف این برنامه اعلام کرد.
او اشتغال زایی برای نیروهای جوان و تحصیلکرده و توسعه کیفی مشاغل از طریق حمایت از شرکت های خلاق و همچنین ایجاد و تقویت برندهای استارتاپ های خلاق در صنایع و محصولات فرهنگی کشور و خدمات جدید مبتنی بر فناوری و نوآوری را از دیگر اهداف این برنامه اعلام کرد.
وی در ادامه حمایت های قابل ارایه به شرکت های خلاق را در دو بخش حمایت های ملی و حمایت های بستر شبکه نوآوری اعلام کرد و افزود: حمایت های مالی شامل سرمایه گذاری جسورانه، زیر ساخت و بستر مشترک ، جشنواره 20استارتاپ برتر و وقف است.
به گفته این مقام مسول حمایت های بستر شبکه نوآوری نیز شامل، حمایت های مبتنی بر قانون، حمایت های مبتنی بر همکاری و حمایت توسعه کسب و کار صادرات است.
نیری از گردشگری و میراث فرهنگی، نوآوری و عرضه صنایع دستی، اسباب باری های رباتتیک و الکترونیک، اسباب بازی های پازلی و شبیه سازی، تصویربرداری، انیمیشن، تجهیزات سینمایی به عنوان بخشی از حوزه های دارای اولویت نخست نام برد.
                                                                                                            ایجاد مرکز نوآوری پژوهشگاه
دیگر سخنران این نشست علیرضا قلی نژاد عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری نیز به بیان گوشه ای از فعالیت های صورت گرفته برای ایجاد مرکز نو آوری پژوهشگاه پرداخت وگفت : این طرح طی تفاهمی با سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری و در اختیار گرفتن خانه سرهنگ ایرج وارد مرحله اجرایی شد.
او افزود :با توجه به کاری که از طرف پژوهشگاه در حال شکل گیری است انتظار می رود در ایجاد فضای جدید استاندارهای میراث فرهنگی رعایت شود و ایده های مرمت و احیا را که تا قبل از این در این مکان  قابل انجام  نبوده را اجرایی کند.
قلی نژاد گفت : ایجاد عملکرد های جدید در فضای تاریخی به ویژه در بافت تاریخی مقتضیات دیگری دارد و تنها محدود به چارچوبهای کالبدی نیست که انتظار می رود پژوهشگاه به این موارد نیز  توجه کند. 
او افزود:  در حوزه تغییر عملکرد بنای تاریخی به ایجاد مرکز نوآوری که مقتضیات دیگری به غیر از فعالیت نظیر زیر ساخت ها ، ایجاد اکوسیستم و... دارد نیز تجربه ای تا کنون وجود نداشته است .
به گفته وی ، خیلی از مراکز شتابدهی  و نوآوری کشور در مکان هایی ایجاد شده اند که آن محل مقدمات اکوسیستم وجود داشته در حالیکه ما در بافت تاریخی داریم این کار را می کنیم که مقدمات ابتدایی را ندارد البته بالقوه خیلی مزیت ها وجود دارد ولی تا این ها بالفعل شوند خیلی زمان می برد .
او افزود : این فعالیت ها با توجه به اینکه مرکز نوآوری میراث فرهنگی چه فعالیت هایی باید داشته باشد و این فعالیت ها باید چه فضاهایی را به خود بگیرد متناسب با ظرفیت بنا در نظر گرفته شد .

تصاویر

نظرات شما
آدرس : تهران، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی، کوچه لادن، پلاک 20
تلفن : 83530-021
ایمیل : pr@isti.ir
//isti.ir/ZwEd
ستاد توسعه فناوری های فرهنگی و نرم

معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان

ستاد توسعه فناوری های فرهنگی و نرم