دهقانی در نشست با اصحاب رسانه؛ برگزاری «سینوتکس» همزمان با اینوتکس 2023
«بازارسازی» مهمترین ابزار حمایت از شرکتهای دانشبنیان و خلاق
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان رییسجمهوری با حضور در نشست خبری، به پرسشهای اصحاب رسانه در خصوص برنامهها و دستاوردهای این معاونت پاسخ گفت.
روح الله دهقانی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان رییسجمهوری با اشاره به برگزاری دو رویداد مهم در حوزه «تامین مالی نوآورانه» و «صنایع خلاق، فناوریهای فرهنگی و نرم» همزمان با رویداد اینوتکس 2023 عنوان کرد: در کنار دوازدهمین نمایشگاه بین المللی فناوری و نوآوری که با عنوان اینوتکس شناخته میشود و پارک فناوری پردیس 19 تا 22 اردیبهشت ماه میزبان برترین فعالان دانشبنیان کشور و مهمانی از سایر کشورها خواهد بود، دو رویداد فناورانه یعنی «فینوتکس» و «سینوتکس» نیز برگزار میشود. رویداد فینوتکس در حوزه تامین مالی نوآورانه بوده و برای نخستین بار میزبان فعالان حوزه سرمایه، برای مشارکت در تامین مالی شرکتهای دانشبنیان به روشهای نوآورانه خواهد بود.
دهقانی، با اشاره به ایجاد بستری برای معرفی فناوریهای فرهنگی و نرم، شرکتهای خلاق و خانههای خلاق و نوآوری در سینوتکس امسال، ادامه داد: در نمایشگاه اینوتکس امسال، ستاد توسعه فناوریهای فرهنگی و نرم رویداد خود را تحت عنوان «سیتوتوکس» (CINOTEX) برگزار خواهد کرد.
«کانکت» بستری برای بهرهمندی از نیروی انسانی نخبه
رئیس بنیاد ملی نخبگان، با اشاره به ایجاد بستری برای استفاده از ظرفیت رسانهها به منظور انعکاس توانمندی شرکتهای دانشبنیان و ظرفیتهای این اقتصاد در اشتغال و خلق ارزش افزوده گفت: بر این باور هستیم که رسانهها میتوانند نقشی کلیدی و راهبردی در انعکاس دستاوردها و توانمندی شرکتهای دانشبنیان ایفا کنند بر همین اساس از تعامل جدی و مستمر ستادها با رسانهها استقبال میکنیم و برای گسترش این تعامل، آمادگی داریم. معتقدیم که نه تنها دستاوردهای ستادها باید رسانهای شود، بلکه باید موفقیت شرکتهای دانشبنیان در عرصه کسب و کار، اشتغال و توسعه بازارها نیز منعکس شود، چراکه معرفی این دستاوردها میتواند انگیزه بخش، دلگرم کننده و در نهاین ترغیب و هدایت کننده نیروی انسانی نخبه و توانمند به فعالیت در عرصه دانشبنیان باشد.
دهقانی، با اشاره به برنامهریزی برای جذب، ماندگاری و یا بهرهگیری از ظرفیت نخبگان ایرانی داخل و خارج از کشور و لزوم ایجاد هماهنگی در رویکرد تمامی دستگاهها نسبت به نخبگان ایرانی غیر مقیم گفت: اولین گام این است که بستر کار و تاثیرگذاری نخبگان را در کشور بهینه سازی کنیم. بالغ بر ۷۰ درصد از نخبگان اذعان کردهاند چیزی که انگیزه و رغبت فعالیت و ماندگاری را برایشان ایجاد میکند فرصت تاثیرگذاری و نقشآفرینی در حل مشکلات کشورشان است. یکی از بزرگترین بسترها برای تاثیرگذاری نخبگان، همین شرکتهای دانشبنیان هستند که بیش از هرچیز، ایجاد بازار برای این شرکتها ضروری است. معتقدیم معاونت علمی به عنوان میانجی دولت میتواند سیاستهای بالادستی و حاکمیتی را به عرصه مردم و شرکتها برساند، همچنین این معاونت میتواند ظرفیت بازار دستگاهها را به حلقههای پایین دست یعنی شرکتهای دانشبنیان متصل کند.
وی برنامه همکاری با متخصصان و کارآفرینان بینالمللی با عنوان «کانکت» را یک اقدام راهبردی برای افزایش تعامل، جذب و ماندگاری نخبگان ایرانی غیرمقیم دانست و افزود: این برنامه در سال جاری، اصلاحات و ارتقای جدی یافته است و رویکرد این برنامه به سمتی سوق یافته که نیروی انسانی نخبه ایرانی را سفیران دانش، فناوری و نوآوری در جایجای دنیا تلقی و از ظرفیت آنان در هر کجای دنیا بهره ببرد. بسیاری از این افراد تمایل دارند در هر نقطه از گیتی، کمک و خدماتشان را به کشورشان ارائه دهند و این فرصت برایشان در قالب برنامه همکاری با متخصصان و کارآفرینان فراهم شده است.
بستری برای تخصیص زیرساختها و امکانات ویژه به دانشبنیانها
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان رییسجمهوری، با اشاره به اولویت زیرساختها فعالیت شرکتهای دانشبنیان گفت: به عنوان یک نهاد میانجی و حمایتگر از جریان توسعه علم، فناوری و اقتصاد دانشبنیان در کشور، خود را به طور جدی موظف به حمایت همه جانبه از شرکتهای دانشبنیان و دیگر فعالان زیستبوم فناوری و نوآوری میدانیم. در همین راستا نیز تلاش کردهایم، تا همراهی و همافزایی دستگاهها را برای حمایت و تخصیص امکانت به این شرکتها جلب کنیم.
وی با اشاره به ارتقای کارگروه تولید بار اول در معاونت علمی عنوان کرد: این کارگروه در سطح سه نفر از معاونان ارتقا یافته و برنامهریزیهای لازم برای بررسی، کارشناسی و اعلام نتایج بررسی درخواستها ظرف حداکثر یک ماه به صورت دقیق صورت گرفته است. یک ساختار پویا و فعالانه برای جذب طرحها در این کارگروه تعریف شده است تا در رویکرد جدید این روند به صورت فعالانه، ظرفیتها را جذب و مشارکت دستگاهها را پای کار بیاورد.
دهقانی، از بازارسازی به عنوان بزرگترین ابزار معاونت علمی،فناوری و اقتصاد دانشبنیان گفت و ادامه داد: بزرگترین لازمه برای تحقق بازار شرکتها، پای کار آوردن و همراه ساختن همه دستگاهها است. باید بازیگران بزرگ در هر حوزه را به میدان بیاوریم. به شرکتهای بزرگ و توانمندی نیاز داریم که کاستی اقدامات بزرگ را برطرف کنند و این امر با پیوستن دانشبنیانهای یک حوزه خاص به یکدیگر و با ایجاد کنسرسیومهای دانشبنیان رفع میشود و سیمرغهایی متشکل از شرکتهای دانشبنیان میتواند تحولات عظیم را در حوزههای موضوعی مختلف، رقم بزند.