تفاهم نامه همکاری میان پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

در راستای حمایت و توسعه صنایع فرهنگی و خلاق، تفاهم نامه همکاری میان پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در روز سه شنبه مورخ 05/06/98 با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رییس جهاد دانشگاهی، دبیر ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز، سرپرست دانشگاه علم و فرهنگ و سرپرست پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی امضاء شد.

Normal 0 false false false false EN-US X-NONE AR-SA

در راستای حمایت و توسعه صنایع فرهنگی و خلاق، تفاهم نامه همکاری میان پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در روز سه شنبه مورخ 05/06/98 با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رییس جهاد دانشگاهی، دبیر ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز، سرپرست دانشگاه علم و فرهنگ و سرپرست پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی امضاء شد.

این تفاهم نامه به منظور رونق اقتصاد فرهنگ و هنر و حمایت از کسب و کارهای نوین در حوزه صنایع فرهنگی و خلاق با مشارکت صاحبان ایده های نوآورانه فرهنگ بنیان و  همچنین بهره گیری از ظرفیت های علمی، تحقیقاتی، آموزشی و کاربردی متقابل، منعقد گردید.

اقتصاد فرهنگ مورد کم‌توجهی قرار می‌گیرد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: فرهنگ ‌و هنر ایران ثروت معنوی ایران بوده و هست اما گاهی بعد دیگری از این ثروت ملی که بعد مادی است کمتر مورد توجه قرار می گیرد.

وی با اشاره به افتتاح گذر فرهنگ و هنر نجف‌آباد گفت: باید فرصت عرضه اقتصادی فرهنگ و هنر را فراهم کنیم و شهرهای کمتر شناخته شده، با شناسنامه هویت‌دار شوند.

وزیر ارشاد افزود: پارک ملی نقطه تلاقی بین رویکرد جهاد و وزارت ارشاد است. امروز فرصتی برای شروع تازه فراهم شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: وجود فن‌بازارهای فرهنگی و هنری بین ایده و سرمایه‌گذار چرخه سریع‌تری ایجاد می‌کند و ایده‌ها سریعتر به محصول تبدیل می‌شوند. کارهای متعددی در این مسیر دیده شده و ما این رویداد را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم اتفاقات خوب و مبارکی برای فرهنگ و هنر ما بیفتد.

رئیس جهاد دانشگاهی در ادامه با تاکید بر لزوم برداشته شدن تحریم‌ها، گفت: مساله‌ نگران‌کننده ای که در زمینه توسعه فناوری وجود دارد اما در حوزه پارک فناوری‌های نرم کمتر نگران کننده است، این است که نباید حمایت‌ها فقط منحصر به دوران تحریم باشد و با برداشتن تحریم‌ها به راحتی درهای کشور به روی محصولات خارجی باز شود.

جای خالی سهم 100 میلیاردی ایران در صنایع خلاق

مهندس محمدحسین سجادی نیری، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم هویت ساز معاونت علمی ریاست جمهوری نیز گفت: در سال ۲۰۱۳ گردش مالی صنایع خلاق جهان ۲۲۵۰ میلیارد دلار بوده و با احتساب سهم یک درصدی جمعیت ایران امروزه باید قریب به ۱۰۰ میلیارد دلار سهم صنایع خلاق ما باشد.

وی افزود: صنایع خلاق می‌تواند ما را از وابستگی به صادرات نفت نجات دهد. این پارک یکی از ابزارهای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان است و امیدوارم دست‌به دست هم دهیم و این‌ پارک ملی بتواند یکی از طلایه‌داران حوزه ثروت‌آفرینی از علوم انسانی باشد.

در بخش دیگری از این نشست، دکتر سعید هاشمی، رییس دانشگاه علم و فرهنگ با بیان این که این دانشگاه رتبه ۴۸ را در میان دانشگاه های جامع کشور دارد گفت: دانشگاه علم و فرهنگ از ظرفیت ها و پتانسیل های جهاد در قالب مجموعه های پژوهشی استفاده می‌کند و به نوعی اتصال پژوهش و آموزش در دانشگاه علم و فرهنگ شکل گرفته است.

هاشمی ادامه داد: دانشگاه علم و فرهنگ یک دانشگاه کارآفرین است و در تلاش است که دانشجویان در کسب‌وکار های رشته‌های تخصصی خود مشغول به کار شوند.

دکتر محمدحسین ایمانی خوشخو، سرپرست پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاد دانشگاهی در نشست امضای تفاهم‌نامه و انعقاد قرارداد همکاری میان جهاد دانشگاهی و وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی گفت: نزدیک ۲۰ یا ۳۰ طرح "های‌تک" کلان کشور به جهاد دانشگاهی سپرده شده است.

شناسایی مزیت‌های نسبی و معاصرسازی آن ها

در بخش دیگری از این‌جلسه، احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر، با بیان این که یک سال از زمان افتتاح این پارک گذشته، اظهار کرد: حس می‌کنم این‌پارک فضای جدیدی را برای شکوفایی ظرفیت‌های فرهنگ و هنر ایجاد کرده است. در حوزه فرهنگ و هنر به نشانه‌شناسی میراثی، تاریخی و هویتی نیاز است. در این رویکردی که داریم باید مزیت‌نسبی این حوزه ها را شناسایی و آن‌را معاصر سازی کنیم.

افزایش میزان اشتغال در بخش فرهنگ، هنر و رسانه، بهبود و تسهیل فضای کسب و کارهای فرهنگی، هنری و رسانه ای، پشتیبانی از کارآفرینان و جذب سرمایه، حمایت از نوآوری و تقویت و توسعه صنایع فرهنگی، توسعه صادرات و تبادل فناوری های نرم در حوزه فرهنگ، هنر و رسانه، حمایت از توسعه بازار فرهنگ و هنر از مهمترین اهداف این تفاهم نامه است.

«حمایت از ایجاد پردیس ها،  مراکز رشد و مراکز مشاوه کارآفرینی تخصصی»، «حمایت از راه اندازی شهرک کسب و کارهای نوپای فرهنگی»، «حمایت از راه اندازی فن بازار ملی صنایع فرهنگی، هنری، رسانه و تولیدات محتوایی دیجیتال»، «طراحی و برگزاری رویدادهای فرهنگی، هنری، رسانه ای در سطوح استانی و ملی»، « برگزاری کارگاه ها، دوره های آموزشی بلند مدت و کوتاه مدت و نشست های تخصصی دانش افزایی در سطوح استانی و ملی»، «همکاری در تالیف، چاپ و انتشار مقالات و کتب تخصصی» و« انجام مطالعات و پژوهش های تخصصی و کاربردی» از جمله موضوع های فعالیت مشترک این تفاهم نامه است.

 

تصاویر

نظرات شما
آدرس : تهران، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی، کوچه لادن، پلاک 20
تلفن : 83530-021
ایمیل : pr@isti.ir
//isti.ir/Zcu2
ستاد توسعه فناوری های فرهنگی و نرم

معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان

ستاد توسعه فناوری های فرهنگی و نرم