دستهبندی صنایع خلاق در عرصه جهانی
کالاهای خلاق دنیا از سوی آنکتاد در 8 گروه اصلی تقسیمبندی میشوند. دست سازهای هنری، سمعی و بصری، طراحی، تولیداتدیجیتال، رسانههای جدید، هنرهای نمایشی و انتشارات و هنرهای تجسمی این هشت گروه را تشکیل میدهند.
با ورود انسان به هزاره سوم تاریخ مدرن، مرزهای دو حوزه اقتصاد و فرهنگ بیش از گذشته به همدیگر نزدیک شدهاند. این مسئله باعث شده است تا ظرفیتهای نوظهور و گوناگونی در هر دو عرصه بوجود آید.
این همپوشانی، به ظهور زمینه جدیدی به نام صنایع خلاق منتهی شده است. صنایع خلاق، از یک سو به دلیل خلاقیت بکار رفته در روند خلقشان، برای مخاطبان جذابیت دارند و از سوی دیگر به خاطر ارزش اقتصادی، مورد توجه بسیار زیادی قرار گرفتهاند.
در این میان، ارتباط فزاینده این صنایع با فناوری و نیز فضای وب، موجب شده تا سرعت و وسعت گستردگی آن ها در سطح دنیا بیش از پیش شود. جالب آن که این توسعه تنها محدود به کشورهای کوچک و یا در حال توسعه نبوده و بسیاری از اقتصادهای بزرگ دنیا هم امروز در زمینه صنایع خلاق، تولید و صادرات آن سرمایهگذاریهای جدی میکنند. آخرین گزارش آنکتاد (کنفرانس تجارت و توسعه ملل متحد) نشان میدهد که «میزان مشارکت اقتصادهای در حال توسعه در عرصه صنایع خلاق به طور محسوسی از اقتصادهای پیشرفته دنیا، بیشتر است و این مسئله ناشی از قابلیتهای بالای این حوزه برای تولید ثروت و اشتغال پایدار در این کشورها است».
بحرانمالی سال 2008 میلادی، اقتصاد دنیا را با رکودی کمسابقه رو به رو ساخت و روندهای تولید و توزیع کالاهای خلاق را با کاهش نسبی مواجه کرد. اما تحلیلهای آماری نشان میدهد که عملکرد تجارت محصولات خلاق در بازه زمانی سال 2002 تا 2015 میلادی، به طور متوسط، حدود 7 درصد رشد داشته است.
این روند رو به رشد، بیانگر این واقعیت است که عرصه صنایع خلاق به دلیل انعطاف ذاتی و خلاقانه بودن، در بدترین شرایط اقتصادی با کمترین بحران، مواجه خواهد شد و این از جمله قابلیتهای ارزشمند این حوزه است که بسیاری از کشورهای دنیا را بهخود جذب کرده است.
برای شناخت بهتر عرصه صنایع خلاق، باید محصولات آن را طبقهبندی کرد تا بتوان به شکلی منسجم و یکپارچه در مورد این صنعت، تصمیمگیری کرد.
تلاش شده است تا با بررسی طبقهبندی صنایعخلاق، زیر گروههای مختلف آن معرفی شود و نحوه پایش و محاسبه میزان صادرات آن در سطح دنیا به طور اجمالی معرفی شود. شناخت این روندها و طبقه بندیهای متعارف بینالمللی از این نظر اهمیت دارد تا فعالان صنایع خلاق در ایران با این فرآیندها آشنا شوند و شناخت بهتری نسبت به وضعیتشناسی صنایعخلاق در ایران پیدا کنند.
برای مطالعه ادامه یادداشت بر روی لینک کلیک نمایید.